Kamis, 19 November 2015

Memahami Jenis yang berbeza daripada Strok

Memahami Jenis yang berbeza daripada Strok

Angin ahmar adalah penyakit yang biasa ditemui dalam sifat manusia. Prinsip-prinsip asas yang agak mudah, tetapi ia sering mendapat dikaburi oleh istilah yang digunakan oleh doktor untuk menggambarkan ia. Walau bagaimanapun, artikel ini telah cuba untuk memudahkan penjelasan untuk pemahaman mudah.

Strok terbahagi kepada 5 jenis, berpunca daripada 2 sebab utama. Mereka adalah strok putih (iskemia), strok sementara (TIA), strok merah (ICH), strok merah (SAH) dan dementia (kemerosotan kognitif vaskular).

Pukulan putih menghentikan aliran darah. Ia adalah jenis yang paling biasa. Mereka berdiri di Berbeza dengan strok merah, yang menyebabkan pendarahan di dalam otak. Dalam hampir setiap menyemarakkan putih, darah beku akan aliran bentuk dan blok darah ke sebahagian otak. Akhirnya, ia akan menyebabkan kehilangan menyakitkan fungsi otak.

Strok fana lepas hanya untuk tempoh yang singkat. Profesional perubatan & doktor merujuk serangan iskemia sebagai sementara (TIA). Beberapa pukulan putih adalah sementara. Pukulan Transient keadaan yang berbeza ini, tempoh yang agak singkat gejala strok dan tiada kecacatan ketara selepas itu. Ia jarang mencipta apa-apa kecederaan kepada otak.

Pukulan merah adalah bertentangan dengan pukulan putih. Pukulan merah adalah disebabkan oleh pendarahan arteri otak manakala pukulan putih disebabkan oleh pembekuan darah dalam arteri otak. 2 jenis strok merah boleh dibezakan oleh mana pendarahan bermula. Salah satu jenis melibatkan pendarahan di kawasan sekitar otak, dikenali sebagai pendarahan subaraknoid. Jenis lain dipanggil pendarahan otak, yang berlaku apabila pendarahan dalam otak itu sendiri. Pendarahan subaraknoid memberikan tanda-tanda amaran seperti muka dan mata sakit, murid besar pada sebelah mata, sakit kepala, sakit leher dan kekakuan yang datang secara tiba-tiba dan sakit secara tiba-tiba di antara tulang belikat.

Berbeza, pendarahan otak menghasilkan tanda-tanda yang sama dan gejala seperti strok putih. Ini termasuk melumpuhkan muka, lengan atau kaki pada satu bahagian badan, gagap atau memahami pertuturan, kehilangan sensasi di sebelah badan, pening dan kecuaian dalam penggunaan tangan atau kaki. Ia biasanya menjadi lebih teruk kerana masa berlalu. Pendarahan otak yang sering membawa maut dan menyebabkan kecacatan yang lebih teruk.

Dementia adalah hasil daripada satu siri strok kecil. Ia biasanya tidak jelas supaya manusia tidak mungkin tahu apabila mereka sebenarnya mempunyai ia. Ia mewujudkan kebas kabur dan slurring bersuara. Dementia adalah suatu keadaan di mana ia rosak tisu otak utama di teruk terjejas memori, kognitif dan kehilangan fungsi otak yang lain, yang mungkin menjadi semakin teruk dengan masa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar